Kamyonum
Shadow

“Uygun Üretilmeyen Silobaslar Tehlike Saçıyor”

Ülkemizin önemli silobas üreticilerinden TREDER üyesi OKT Trailer Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Gökhan Maraş, silobasların ilgili yönetmeliğe uygun üretilmeleri gerektiğini dile getirdi. Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile 20 Nisan 2012’de yapılan toplantıda silobasların 97/23/AT Yönetmeliği kapsamında değerlendirilmesi kararının alındığını hatırlatarak, silobasların basınçlı kap olduğunu ve ilgili yönetmeliğe göre üretilmeyen ve hâli hazırda yollarda dolaşan pek çok silobasın, potansiyel olarak büyük tehlike yarattığını söyledi.
ABONE OL
Abone Ol
“Uygun Üretilmeyen Silobaslar Tehlike Saçıyor”
Haberler / Gündem
21 Haziran 2012 Perşembe 17:12
PAYLAŞ 
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş

 

“Sorun Tasarım Aşamasında Çözülmeli”

 

Silobasların katı faz, dökme toz veya granül malzemelerin taşınması ve boşaltılmasına yönelik, yüksek mukavemetli, alaşımlı malzemelerden üretilmiş, kendinden şasili yarı römork ve araç üstü seçenekleri mevcut bulunan taşınabilir basınçlı ekipman türü olduğunu dile getiren Maraş, silobasların çalışma basıncı 2 bar olmakla birlikte, üretim süreci 97/23/AT Kategori III ve IV Basınçlı Ekipmanlar Yönetmeliği’ne göre tasarımlanmak durumunda olduğuna dikkat çekti. Maraş, silobasların, insan sağlığını ve güvenliğini etkileyecek potansiyel tehlikeler içerdikleri için kullanım sırasında doğabilecek sorunların önceden tasarım aşamasında belirlenip çözülmesi ve bunun için, basınçlı kap tasarımında dikkatli ve ayrıntılı bir analiz yapılması ve sistemin çalışma şartlarında etkili olabilecek tüm yüklerin doğru olarak belirlenip hesaplamalara dahil edilmesi gerektiğini vurguladı.

Silobaslarda Yapılması Gereken Kontroller

Maraş, karayollarında tasarım hatası, işletme hatası, emniyet, kontrol ve gösterge cihazlarının çalışmaması, korozyon, hatalı ve yetersiz bakım, test ve kontrollerin yapılmaması gibi sebeplerden dolayı her yıl onlarca silobasın patlayarak birçok kişinin ölümüne sebebiyet verdiğini belirten, hazır beton sektöründe faaliyet gösteren basınçlı kaplar yönetmeliğindeki bu silobasların, iş sağlığı ve güvenliğini koruyabilmek adına kontrolünün sağlanmasının gerekli olduğunu ifade etti. Maraş, basınçlı kabın, hem mukavemet hem de emniyet ve kontrol cihazlarının testi yapılmasının gerektiğini belirterek, “Böylece eğer varsa işletme sırasında olabilecek tehlikeler önceden tespit edilip önlem alınabileceğini söyledi.

Şekil 1’de görüleceği üzere, iş sağlığı ve güvenliği açısından silobasların bakım periyotlarını takip etmek gerekmektedir” dedi.

 

                     HER BİR

              5.000 km

Esnek boru ve eklerin yay sağlamlığı kontrol edilmeli

 

               2 hafta

Hava tanklarının tahliye vanaları çalıştırılarak kontrol edilmeli

Tank bünyesinde basınca maruz kalan bölümlerde herhangi bir çatlak veya yırtılma olup olmadığı gözle kontrol edilmeli

                 1 ay

Boşaltım boruları gözle kontrol edilmeli

                 2 ay

Çek valflerin etkinliği kontrol edilerek arıza durumunda değiştirilmeli

               

                3 ay

Emniyet valfinin çalışması kontrol edilmeli

Periyodik olarak boşaltma tesisatının conta sızdırmazlığı kontrol edilmeli

Manometrelerin doğru alıştığından emin olunmalı

HER BİR

                6 ay

Boşaltma hortumlarının aşınma düzeyleri muayene edilmeli

HER BİR

               12 ay

Tüm vanaların uygun takılıp sağlamlığını koruduğu kontrol edilmeli

 

Şekil 1: İş sağlığı ve güvenliği açısından silobasların bakım periyotları

 

Yetkili denetim kuruluşu şart

“Bakımların belirtilen periyotlarda yapılarak aracın, söz konusu yönetmeliğe uygunluğunu onayacak yetkili bir denetim kuruluşunun olması, sektör bakımından kaçınılmazdır” diyen Maraş,  sözlerini şöyle sürdürdü: “Basınçlı kaplar yönetmeliği olan 97/23/AT üçüncü bölümünde, malzemeler için Avrupa onayı, onaylanmış kuruluşlar, tanınmış üçüncü taraf kuruluşlar, kullanıcı denetmenleri ve CE uygunluk işareti ile ilgili izlenmesi gereken yol maddeler halinde ele alınmıştır.”

 

CE işareti infilak riskini minimize eder

Maraş, yönetmelikte de belirtildiği üzere, basınçlı kaplar statüsünde ele alınan silobasların, üzerlerinde CE işaretini taşıyor olmasının tüm üretim süreçlerinin yönetmeliğe uygun yapıldığını ve bundan dolayı, karayollarında görülen denetim eksikliğine bağlı infilak olarak ölüme sebebiyet veren kazaların nedeninin ortadan kaldırılacağına işaret edildiğini vurguladı. Maraş şöyle devam etti: “Bundan böyle, her silobasın üzerinde CE işareti olması gerektiği kararının bakanlıkça alınmasıyla, söz konusu araçların üretimi yalnızca yetkili kuruluşlar tarafından denetime tabi tutularak bu denetimleri kullandığı süreç ve yöntemlerle geçerek uygunluk onayını almış üreticiler tarafından yapılabilecektir. Böylelikle, basınçlı kaplar statüsünde ele alınan silobasların gereksindiği periyodik bakım ve kontrollerin de düzenli takibi yapılabilecek ve araçların yönetmeliğe uygunluğu her aşamada izlenebilir duruma gelecektir.”

 

  Haberin Videosu

YORUM EKLE

Yorumunuz gönderildi
Yorumunuz editör incelemesinden sonra yayınlanacaktır

YORUMLAR


   Bu haber henüz yorumlanmamış...

DİĞER HABERLER

Sayfa başına gitSayfa başına git
Facebook Twitter Instagram Youtube
GÜNDEM HABERLER TESLİMAT DENİZ TAŞIMACILIĞI ENGLİSH YAZARLAR FOTO GALERİ VİDEO GALERİ
Masaüstü Görünümü
İletişim
Künye
Copyright © 2025 Kamyonum