Rusya uçağının Türk Hava Sahası'nı ihlal etmesi nedeniyle düşürülmesinin ardından Türk TIR'larının
Rusya sınır kapılarında bekletilmesi üzerine
Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) harekete geçti.
Kazakistan'a ve
Türkmenistan'a gitmek için
Rusya'dan transit geçiş yapmalarına izin verilmeyen Türk TIR'ları bundan sonra
Azerbaycan üzerinden Ro-Ro gemileriyle
Hazar Denizi'ni geçerek bu ülkelere ulaşacak.
ÖNEMLİ KARARLAR ALINDI
Son dönemde
Uluslararası Nakliyeciler Derneği'nin yoğun girişimlerinin yanı sıra Ulaştırma,
Ekonomi ve
Dışişleri Bakanlığı'nın verdiği büyük destek sonucunda,
Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlham Aliyev talimatıyla Ekim ayında
Ekonomi ve Sanayi
Bakanı Şahin Mustafayev Başkanlığı'nda '
Azerbaycan CumhuriyetiTransit Yük Taşımaları Koordinasyon Şurası' adıyla bir komite kurulmuş ve çalışmalarına başlamıştı.
Rusya uçağının Türk Hava Sahası'nı ihlal etmesi nedeniyle düşürülmesinin ardından yaşanan gelişmeler üzerine Türk TIR'larının
Rusya sınır kapılarında bekletilmesinin ardından
Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) harekete geçti.
Azerbaycan Ekonomi ve Sanayi Bakanı ve aynı zamanda '
Azerbaycan Cumhuriyeti Transit Yük Taşımaları Koordinasyon Şura Başkanı Şahin Mustafayev'in daveti üzerine
Bakü'ye giden
Uluslararası Nakliyeciler Derneği İcra Kurulu Başkanı
Fatih Şener gitti. Yapılan görüşmeler sonucunda önemli kararların alındığı bildirildi.
Türk TIR'ları
Azerbaycan'dan deniz yolu ile Hazar üzerinden
Kazakistan'a ve
Türkmenistan'a ardı ülkelere rahat gidebilmesi için bu güzergahla ilgili iyileştirmeler yapıldı.
Türkmenistan Devlet Başkanı Berdimuhammedov, ikinci Türkmen Gemisinin Hazar'da seferlerine başladığında bu güzergahta indirim yapılması konusunda
Uluslararası Nakliyeciler Derneği'ne bir müjdesi oldu.
RO-RO'LARLA GEÇİLECEK
Türkmenistan'ın ikinci gemisi Hazar'a ulaşırken iki hafta içinde seferlerine başlayacağı öğrenildi. Türk TIR'ları,
Kazakistan,
Türkmenistan ve ardı ülkelere
Rusya'dan transit geçiş yapmak yerine
Azerbaycan'a geçerek buradan
Hazar Denizi'nden gemilerle
Türkmenistan'a geçeceği öğrenildi.
Azerbaycan,
Kazakistan ve
Türkmenistan'a giden TIR'ların transit ücretlerine yüzde 40,
Hazar Denizi'nden Ro-Ro gemileri ile yapılan taşıma işlemine yüzde 20 indirim yaptı.
TIR'LAR NEREDEN GEÇECEK?
Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) İcra Kurulu Başkanı
Fatih Şener, iki gün önce yaptığı açıklamada, alternatif bir yol olduğunu belirtmişti. Şener, alternatif güzergah olarak Hazar seçeneğinin olduğunu ancak bunun maliyetli olduğunu dile getirmişti. Şener, "Geçiş izinleri olmamasına rağmen
Azerbaycan bunların transit geçişine izin verdi. Bu TIR'lar Orta
Asya'ya
Azerbaycan üzerinden geçecek. Ancak bu güzergah maliyetleri çok yükseltiyor" diye konuşmuştu.
TIR'LARIN GÜZERGAHI
Şener'in verdiği bilgiye göre,
Türkiye'nin
Rusya'ya ihracatının yaklaşık yüze 50'si karayolu ile gerçekleştiriliyor.
İstanbul ya da
Zonguldak'tan gemiye bindirilen TIR'lar Ukrayna limanına indikten sonra bu ülkeyi transit geçip
Rusya'ya giriyorlar. İkinci bir güzergah olarak ise Sarp sınır kapısından çıkıp
Gürcistanüzerinden
Rusya'ya giriş yapıyorlar. Orta
Asya'daki
Kazakistan, Kırgizistan ve
Moğolistan'a yönelik taşımalar da
Rusya transit olarak kullanılarak yapılıyor.